Bloggkollen

Här är ett urval av de bloggar jag tittat igenom...

Språkmakargatan - Bloggen möter undervisningen
Språkläraren Liza Greczaniks blogg om hennes erfarenheter av arbete med att använda IT, bloggar och hemsidor i undervisningen. Författaren  är språk och medialärare och verkar ha stor praktisk erfarenhet av bloggämnet, hon har gett ut tre böcker i ämnet.
Syftet med bloggen verkar vara att sprida författarens kunskaper om IT i undervisningen men också att göra reklam för böckerna och kommunicera med kollegor/intresserade.
Jag provläste några sidor av hennes bok, Bloggen möter undervisningen, som ger praktiska tips hur man som lärare kan jobba med bland annat bloggar i undervisningen. Boken hjälper till att sortera och utifrån det kan man ju utveckla själv. Tiden är ju vår stora bristvara så varför inte använda sig av det som redan är tänkt och gjort. Jag har beställt både den boken och Elever online tror att jag kan intressera mitt arbetslag att dra igång bloggar.
Jag kommer att följa Språkmakargatan och se hur bloggen utvecklas.

Tankar om lärande
Författaren bakom bloggen heter Niklas Karlsson, han är lärare och doktorand på Göteborgs universitet, med ämnesinriktning lärande, sociala medier och kollaboration. Bloggen är enligt NK till för att få ett forum för kommentarer över hans personliga  tankar om pedagogers användande av webbaserade verktyg. Helt enkelt de didaktiska frågorna hur, när och var det är lämpligt med webbaserade verktyg i undervisningen.
Som jag kan se det är hans exempel förerädelsevis från högre studier. Bloggen kan vara intressant om man vill följa en debatt som överblickar ämnet från ett bredare perspektiv. Jag kommer att kolla och hoppas på han för en debatt om implementerandet av grundskolans nya kurs/läroplan.

Omvärldsbloggen
Drivs av Skolverket som en del av deras webbplats. Samhällsanalytikern och frilansskribenten Stefan Pålsson sköter bloggen. Bloggen ger tips på vad som händer inom området IT. När jag var ute och tittade redovisades ex. Riksantikvarieämbetets söktjänst Kringla och hur museer samarbetar för att förmedla sina digitala samlingar via nätet.
Bloggen hjälper dig att få en översikt vad som görs runt om i landet. Framför allt kan man ha användning av den långa bloggtipslistan.

Broängens ettor
Har som syfte att låta skolans förstaklassare arbeta med ljud och bild som naturligt sätt i lärandet. Bloggen verkar ha skrivits under en projekttid som verkar vara slutförd.

Jag blir inspirerad att använda bloggen som ett sätt att synliggöra  för omvärlden vad som händer i klassrummet. Att läsa och kommentera en blogg kan engagera både elever, kollegor och föräldrar. Det blir både roligare och mer engagerande än ex. traditionella infobrev. Ska man jobba med detta på högstadiet är det viktigt att ha ett tydligt syfte och en diskution om vilka etiska regler som ska gälla.

Jag lär mig om teknik
Bloggen beskrivs av författaren Henrik Videus som en mentorsblogg om att integrera teknik i klassrummet. Av bloggen framgår inte vem Videus är. Bloggen har tips på roliga och inspirerande länkar och filmer samt filosofiska reflektioner runt ämnet lärande. Ämnesområdet verkar vara mest natur och tekniska vetenskaper.
Jag kan tänka mig att använda bloggen för att få filmtips och länktips.

Skola 2.0
Mats Lindholms personliga reflektioner om hur den nya tekniken påverkar ungdomars arbetssätt. Vem ML är framgår inte av bloggen, mer än att han jobbar med IT frågor och teknik. Jag tror att bloggen vänder sig till skolmänniskor, föräldrar kanske journalister och andra som är intresserade av unga/ungdomars medievanor.
Jag kommer inte att följa den här bloggen, tycker att den verkar för långt från den konkreta skolvärlden.

Skolväskan
Bloggen drivs av Joachim Thornström som tar upp tankar om it i skolan och förskolan. J T är grundskollärare Ma/NO 1-7 och arbetar som central IT-samordnare på Kultur o Utbildningsförvaltningen i Ystads kommun. I Skolväskan samlas sajter och resurser för pedagoger och elever. Skolväskan är startsidan för alla elever och pedagoger i Ystads kommuns förskolor och grundskolor, men används på flera platser runt om i Sverige.
Förutom rena länktips om digitala verktyg och resurser tar han även områden som skolutveckling, elevsyn.
Jag tycker att länktipsen kan vara användbara och tror jag kommer att använda den här bloggen till just det, att få tips om var man kan få inspiration.

Mina reflektioner...
För att göra bloggarna rättvisa tror jag man måste läsa dem vid flera skilda tillfällen.
Vissa inspirerade snabbt andra var bara förvirrande och kändes ofärdiga.
En blogg som inte verkar vara aktiv blir snabbt ointressant. Det kan ju vara intressant att en blogg finns kvar fast bloggprojektet är avslutat men då vill jag att det ska framgå tydligt.

Som alltid är man beroende av sin omgivning. Jag hoppas kunna inspirera mina kollegor att göra en blogg under läsåret om arbetet runt en eller flera klasser. Återstår att se vilka bloggresurser vi ska använda oss av. Min kommun använder rexnet för kommunikationen inom skolan. Jag återkommer när jag satt mig in i hur bloggfunktionen fungerar där.