tisdag 18 januari 2011

Föreläsningsreflektioner

Efter att ha läst texten av Ola Erstad och föreläsningen i måndags fastnade dessa tankar i mitt huvud...

Jag tyckte att texten redovisade var vi är idag men syftade inte så mycket framåt. Dessutom verkade den utgå från norskt skolsystem och det går väl inte direkt att kopiera på vårt.

Jag tänker mig digitala resurser som ett verktyg som kan förbättra mina möjligheter att kommunicera med elever, föräldrar och kollegor. En hemsida eller blogg kan vara resurssparande och i bästa fall synliggöra pedagogiska processer.

Vi är för dåliga på att se skolan som en röd tråd, allt hänger ihop. Idag blir vi pedagoger frustrerade över att det inte kommer att finnas någon datorutbildning på hög- och gymnasienivå. Kommer de ungdomar som växer upp att behöva det? Om alla pedagoger inför datorn som ett naturligt verktyg i det dagliga arbetet (och det kommer de nya lärarna att göra) så lär sig de flesta elever det som krävs för att klara datoranvändande nödvändigt för en normal medborgare. I de nya reviderade kursplanerna är det inskrivet att man ska använda digitala resurer Självklart ska det finnas möjligheter att specialisera sig men det är en annan sak.

Digitala resurser ska i framtiden vara en stor hjälp för att kommunicera pedagogik. Vi är mitt i ett "systemskifte" vilket kräver extra resurser. "Gammelläraren" blir tvungen att förändra sitt synsätt och komma över de hinder som man tycker att den digitala världen innebär.

Tyvär är politiker och kommuntjänstemän i min kommun oförstående inför hur stora resurser som behövs för att förbättra såväl lärarnas kompetens som att uppdatera datorutrustning. I Uppsala kommun lägger man hela ansvaret på respektive rektor att fördela medel till ex datorer och service. Rektorerna (som i de flesta fall också tillhör "gammellärargänget") förstår säkert att det är nödvändigt men de står även under pressen av att ge resurser till den övriga oändligt resurskrävande skolverksamheten. För hoppningsvis kan de som styr skolan få utbildning i vad syftet är med att skriva in "digitala resurser" i kursplanerna, det skulle hjälpa oss på golvet.

2 kommentarer:

  1. Jag håller med dej om att de digitala kraven måste in i kursplanerna för att få tyngd och ge alla elever samma möjligheter. Tyvärr är de flesta kommuner ålagda med sparkrav och som det ser ut på min skola t ex har vi tillräckligt svårt att få ihop till läromedel och förbrukningsmaterial. Det måste in extra påslag för att uppdatera tekniken.

    SvaraRadera
  2. Vi har också återkommande sparkrav, vilket drabbar skolorna överlag med krympta skolpengar. Viktigt för att få genomslagskraft med det digitala i alla skolämnen är också att alla lärare har en bra grund att stå på, tex PIM som minikrav.

    SvaraRadera