söndag 20 mars 2011

Bildsamtal med en amatör

Jag kastade mig ut och kapade en bildlektion för att vi skulle ägna oss åt samtal runt bilder, såhär gjorde vi:

Jag valde att utföra en bildsamtalsövning med klassen där jag är mentor. Eleverna går i sjuan, klassen har 28 elever, hälften flickor hälften pojkar. Gruppen är heterogen, där finns alla typer av13-14-åringar. Jag undervisar inte klassen i bild men känner de flesta väl, hälften undervisar jag i slöjd.
Att möta klassen i en annan miljö och med ett annat ämne än vad jag och de är vana vid är både intressant och nyttigt. Ett samtal runt bilder är ett utmärkt sätt att kommunicera med tonåringar. Vanligen när jag använder bilder i undervisningen är det för att analysera detaljerna på en dräkt eller formerna på en viss klädstil. Det är jag van vid, men med denna uppgift tänkte jag mig kliva ut på osäker mark och använda mig av en mängd mer eller mindre okända bilder.
Hypotes
Tonåringar ser så mycket bilder så de stannar sällan upp och tänker på vad de egentligen ser. Jag önskar genom övningen att de ska reflektera över vad bilden betyder och hur bilder kommunicerar budskap.
Såhär gick jag tillväga:
- Jag lade ut bilder (från nätet, vykort, tidningsklipp, svartvita och färg, olika genre, mm) på två stora bord i klassrummet.
- Jag samlade  klassen och förklarade vad man kan se på i en bild. Eleverna fick själva föreslå uttryck och ord som passade för att beskriva en bild. Ord som färg, form, skärpa, storleken på saker, känslan, ljuset, höger/vänster, kom spontant och de skrev jag upp på tavlan.
- Halva klassen fick sedan välja bilder utifrån en positiv känsla. Andra halvan valde utifrån en negativ.
 - När var och en tagit sin bild fick skriva ned. I. Vad de såg på bilden, vad som var roligt/spännande och vad de tänkte om bilden. II. Vad de såg på bilden, vad som de inte gillade eller som var ointressant i bilden, vad de tänkte om bilden
- När alla skrivit satte de sig tre och tre. Varje elev lade fram sin bild och berättade för de andra om sin bild. Jag cirkulerade mellan grupperna och lyssnade på samtalen.
- När grupperna var färdiga samlade jag in det de skrivit och så skiftade vi uppgift. De som tagit positiva bilder tidigare fick ta negativa och vice versa.
Exempel, Inte gillar:                    Bilderna lyckades jag inte få in i bloggen!
”Själva bilden är en bilkö. 
Det finns två bussar med i bilden.
En röd och en gul. Det finns 20 stycken
 bilar. Det finns också människor på
 bilden. De går över gatan och sitter i
bilar. Jag blir lite irriterad men jag
tycker också att den är rolig. Ingen är
exakt arg i bilden men jag tror att
flera är lite uttråkade och stressade.”
Max
Exempel, Gillar
”En flock fåglar lyfter från ett
Sommarlandskap med en stillas Sjö.
Fåglarna är brunsvarta och har en
Näbb som en rovfågel. Skärpan ligger
På fåglarna som är lite längre in i
bilden. Det är nog lite bergigt för det
Växer ingenting, i Norrland är den nog
tagen. Jag gillar den för att fåglarna var fina och det var fint med sommaren på kala klippor. Det liknar vårt land.”  Vera
Utvärdering av övningen
Att eleverna gjorde en kort utvärdering av övningen gav ytterligare tillfälle till reflektion över vad bilder kan betyda. Jag frågade: Vad kan man använda bilder till?
Exempel på svar: Att härma när man virkar något. Att förstå vad en bok handlar om Att få inspiration … Det är kul att titta på bilder i mitt fotoalbum när jag var liten …Man kan använda bilder till att visa och förklara saker … Man visar känslor eller ett budskap eller man kan använda bilder som ett minne …Ringa och ha kul, man kan uttrycka sig med bild också
Resultat
Jag tycker uppgiften att skriva ner vad de såg och på så sätt förbereda sig för samtalet med kompisarna fungerade bra. Några fastnade förstås i formulerandet av ord andra ville inte sluta skriva om bilderna. Samtalen runt bilderna var både enkla, redovisande i sin form andra samtal var mer livliga, till och med politiska, där kompisarna bröt in och engagerade sig i bilden och berättandet. Jag samlade in det som de skrev och kunde på så sätt få extra koll på vad de skrivit och om de tagit uppgiften på allvar.
Vad kunde jag gjort bättre?
I detta fall hade jag bara en lektion på 80 minuter till mitt förfogande, att jag inte undervisar klassen i bild är förstås en nackdel. Jag tror att fler elever hade blivit mer engagerade i uppgiften om jag kunnat förbereda klassen med att under ordinarie bildlektioner diskutera deras egna bilder. För elever som behöver träning i att formulera sig i ord sig tror jag dessutom att detta är nödvändigt. Det är svårt att hinna lyssna av diskussionerna i en klass på 28 elever, det hade varit bättre att göra uppgiften i halvklass.
Hur kan man gå vidare?
Jag ser bildsamtalet som ett självklart sätt att arbeta tillsammans med filosofi, svenska eller andra språkämnen.  Eleverna behöver träna på att reflektera över vad bilderna som de ständigt omges med kommunicerar. Samarbete med andra ämnen stärker elevens möjligheter till att tolka bilder.

3 kommentarer:

  1. Vilken bra uppgift! Hur gjorde du när du delade in i grupper?

    SvaraRadera
  2. Hej
    Har varit ute och tittat på din webbsida. Här kommer några synpunkter på vägen;

    Jättebra struktur på din webbsida! Det känns genomtänkt och lättnavigerat. Du har också valt en grafisk ren form som ger bra utrymme för de bilder som finns med.

    Den man kan känna är att man skulle vilja ha fler elevarbeten som får illustrera de olika uppgiftstexterna. Mer som du gjort under ”inspiration” ”saker att göra” det här vill man testa.

    Topplistillustrationerna är fina och håller samman webbsidan.

    Bra jobb
    /Måns

    SvaraRadera
  3. Din uppgift var rolig att få ta del av. Vad skönt det känns när man vågar testa något som man inte brukar göra! Och så verkar det som om eleverna också fick ur en hel del av det! Kul!

    SvaraRadera