måndag 30 maj 2011

Summa summarum

Ja då var det dags för att göra en tillbakablick ...

Vad ville jag? Känna mig mer bekväm med digital hantering. Lära mig hantera photoshop lära mig andra program som kan vara användbara i skolan och göra undervisningen lättare och roligare. Bli en bättre beställare, ha lite koll på vad jag behöver för utrustning och varför.

Mina reflektioner om ...

Bloggande: Jag var mycket fundersam på och okunnig om bloggandet. Kursen har gett mig möjlighet att läsa bloggar, göra en blogg till min mentorsklass (för övrigt min redovisning) samt kritiskt granska det som bloggen tar upp.  Jag gillar bloggen när den är skriven i korta sakliga inlägg med personligt anslag (tvärtemot detta inlägg). Gärna bilder men inte för många - om det inte är en bildblogg!

Hemsidor: Jag har blivit mycket mera kritisk till hur sidorna är uppbyggda, hur man navigerar, vilket budskap som förs fram, bilder , text och layout. Jag spolar snabbt sidor som sidor som inte är uppdaterade.

Kursarna: Alla smarta, påhittiga kollegor på kursen är nog den enskilt största behållningen för min del. Att få tid fyra dagar i månaden till pedagogiska samtal är en ovärdelig resurs.

Facebook: har varit bra som kontaktyta mellan oss i gruppen. jag erkänner härmed att jag mest läst och sällan själv bidragit. 

Konstfack: Inte så personligt men för mig har det funkat. Jag har inte utnyttjat så mycket mer än måndagar och tisdagar pga att resan tar för mycket tid. Lärarna engagerade, kunniga. Skulle gärna fortsätta på bildlärarkursen 4-6 ... vi får väl se vad min rektor tycker om det!

Vad ska jag undvikaAtt slåss mot "väderkvarnar", som dåliga datorer och brist på it-tekniker, utan hellre gå en omväg, göra saker på ett enklare sätt och visa ingångar till att arbeta på ett pedagogiskt utvecklande sätt med enkla digitala resurser.

Vad jag behöver fortsätta med: Jag hann inte med att fördjupa mig särskillt mycket i photoshop, det ska jag fortsätta med till hösten.
Jag blev tänd på att ta upp foto efter en lång, lång paus. Har skaffat mig en digital systemkamera med bra objektiv och satt igång.
Måste utveckla rutiner för elevernas bilder, mappar, utskriftshantering, scanning och en liten fotohörna.
Visa för skolan att det i en modern verksamhet behövs kunskaper och adekvat utrustning.


Sist men inte minst ... ska jag få mina kollegor i samma digitala yra jag själv hamnat i!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar